BIOGRAPHY

Die Pianistin Tamara Stefanovich ist für faszinierende Interpretationen eines breiten Repertoirespektrums bekannt und tritt regelmäßig in den renommiertesten Konzertsälen der Welt auf, darunter die Carnegie Hall in New York, Berliner Philharmonie, Suntory Hall Tokio, Royal Albert und Wigmore Hall in London. Zu den internationalen Festivals, zu denen sie immer wieder eingeladen wird, gehören Lucerne Festival, La Roque d'Anthéron, Ravenna, Aldeburgh, Salzburger Festspiele, Klavier-Festival Ruhr und Beethovenfest Bonn.

Highlights der Saison 2016/17 sind unter anderem ihre Wiedereinladung zum Philharmonia Orchestra unter Esa-Pekka Salonen und eine Tour mit dem National Youth Orchestra Great Britain, auf der sie Szymanowskis Sinfonia Concertante spielen wird. Gemeinsam mit dem Ensemble Asko|Schönberg und Reinberg de Leeuw wird sie im Muziekgebouw Amsterdam die neue Aufnahme von Kurtágs Quasi una fantasia und Double concerto vorstellen.

Klavierabende führen sie zu Londons International Piano Series, dem Musikfest Berlin, Milano Musica, ins Konzerthaus Wien und Antwerpens De Singel. Tamara Stefanovich ist Mitbegründerin und Kuratorin des neu ins Leben gerufenen Festivals „The Clearing“ im Rahmen der Portland International Piano Series.

Zuletzt war Tamara Stefanovich mit dem Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, dem Sarasota Orchestra, MDR Symphonieorchester Leipzig, WDR Symphonieorchester Köln, Chamber Orchestra of Europe und dem Isländischen Sinfonieorchester zu hören. Ihre ausgedehnte Rezital-Tournee durch die USA anlässlich Pierre Boulez‘ 90. Geburtstag wurde in der New York Times hoch gelobt: „Tamara Stefanovichs Interpretation von Pierre Boulez‘ zweiter Klaviersonate war atemberaubend.“

Sie konzertierte mit den Cleveland, Chicago Symphony, London Symphony, London Philharmonic Orchestras, Bamberger Symphonikern, Britten Sinfonia, Deutsche Kammerphilharmonie Bremen oder London Sinfonietta.

Tamara Stefanovich hat mit bedeutenden Dirigenten wie Vladimir Ashkenazy, Pierre Boulez, Osmo Vänskä, Susanna Mälkki und Vladimir Jurowski sowie führenden zeitgenössischen Komponisten wie Peter Eötvös und György Kurtág gearbeitet. Sie leitet regelmäßig interdisziplinäre Education-Projekte im Barbican Centre London und der Kölner Philharmonie. In Zusammenarbeit mit dem Klavier-Festival Ruhr hat Tamara Stefanovich ein innovatives pädagogisches Online-Projekt veröffentlicht, in dem sie interaktiv Boulez‘ Notations analysiert: www.explorethescore.org

Zu ihren zahlreichen Veröffentlichungen zählen Bartóks Konzert für 2 Klaviere, Schlagzeug und Orchester mit Pierre-Laurent Aimard, Pierre Boulez und dem London Symphony Orchestra auf Deutsche Grammophon. Weitere Einspielungen erschienen bei AVI und Harmonia Mundi, darunter Werke Thomas Larchers. Zuletzt erschien ihre Aufnahme des Klavierkonzerts von Hans Abrahamsen sowie seine 10 Studien für Klavier mit dem WDR Symphonieorchester Köln auf Winter & Winter. 2015 nahm Stefanovich Kurtágs “Quasi una Fantasia” und sein Doppelkonzert mit dem Asko | Schönberg Ensemble und Reinbert de Leeuw für ECM auf.

Stefanovich lernte bei Lili Petrović Klavier spielen und war mit 13 Jahren die jüngste Studentin an der Universität Belgrad. Neben der Musik umfasste ihre breite universitäre Ausbildung auch Fächer wie Psychologie, Pädagogik und Soziologie. Nach ihrem Diplom vertiefte sie ihre muskalischen Studien bei Claude Frank am Curtis Institute of Music und Pierre-Laurent Aimard an der Hochschule Köln.

Known for captivating interpretations of a wide repertoire, Tamara Stefanovich performs at the world’s major concert venues including Carnegie Hall New York, Berlin Philharmonie, Suntory Hall Tokyo and London’s Royal Albert and Wigmore Halls. She features in international festivals such as Lucerne, La Roque d’Antheron, Ravenna, Aldeburgh, Salzburger Festspiele, Styriarte Graz, Klavier-Festival Ruhr and Beethovenfest Bonn.

Highlights of the current season include her return to the Philharmonia Orchestra with Esa-Pekka Salonen, performances of Szymanowski’s Symphonie concertante on tour with the National Youth Orchestra Great Britain and the presentation of Quasi una fantasia and the Double concerto with the Ensemble Asko|Schönberg and Reinbert de Leeuw at Amsterdam’s Muziekgebouw as part of ECM’S complete recording of Kurtág’s works. She will give recitals at International Piano Series London, Musikfest Berlin, Milano Musica, Vienna’s Konzerthaus and Antwerp’s De Singel performing Stockhausen’s Mantra with Pierre-Laurent Aimard.

Tamara is cofounder and curator of the newly created festival “The Clearing” at Portland International Piano Series that will see her perform in recitals and work with young pianists and composers. Her appearance at the festival will be surrounded by recitals in Ithaca and Bellingham.

Recent engagements have included Tamara’s debut with the Sarasota Orchestra and performances with the Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, MDR Symphonieorchester Leipzig, WDR Symphonieorchester Köln, Chamber Orchestra of Europe and Iceland Symphony Orchestra as well as an extensive US recital tour marking the 90th birthday of Pierre Boulez garnering exultant reviews such as that of The New York Times: “Ms. Stefanovich’s performance of Boulez’ second piano sonata was staggeringly brilliant”.

Stefanovich has appeared with orchestras including The Cleveland and Chicago Symphonies, London Symphony, London Philharmonic, Bamberger Symphoniker, Britten Sinfonia, Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, Swedish Chamber Orchestra and London Sinfonietta.

Tamara Stefanovich has collaborated with conductors such as Vladimir Ashkenazy, Pierre Boulez, Osmo Vänskä, Susanna Mälkki, Vladimir Jurowski as well as leading composers including Peter Eötvös and György Kurtág. She regularly leads educational projects at London’s Barbican Centre, Philharmonie Köln and at Klavier-Festival Ruhr such as innovative online project of interactive pedagogical analyses of Boulez’ Notations: www.explorethescore.org

Her discography includes the Grammy-nominated recording of Bartók’s Concerto for Two Pianos, Percussion and Orchestra with Pierre-Laurent Aimard, Pierre Boulez and the London Symphony Orchestra for Deutsche Grammophon. Stefanovich has also recorded for the AVI and harmonia mundi labels, featuring new piano solo works by Thomas Larcher. Her latest recording of Hans Abrahamsen’s concerto for piano and orchestra and 10 studies for piano with WDR Symphonieorchester Köln released by Winter & Winter. In 2015 she recorded Kurtág’s ‘Quasi una Fantasia’ and the Double Concerto with Asko | Schönberg Ensemble and Reinbert de Leeuw for ECM.

Taught by Lili Petrović, Tamara Stefanovich became the youngest student at the University of Belgrade at the age of 13. As well as music, her broad university education encompassed several other disciplines – psychology, education. She also studied at the Curtis Institute with Claude Frank, and subsequently with Pierre-Laurent Aimard at the Hochschule Köln.